Het mkb is de motor van de Nederlandse economie. Als je het De Ondernemer en ADR (Algemeen Dagblad en regionale titels van DPG Media) vraagt, verdienen deze bedrijven een podium. Daarom bedachten ze een prestigieuze prijs om de belangrijkste mkb-ondernemingen te eren: de Nationale Ondernemersprijs. Robert van den Ham, Director Content & Creatie van De Ondernemer: ‘Voor een eerste editie klopte het aan alle kanten!’
Veel mkb-ondernemingen zijn aan het overleven. Niet alleen door personeelstekorten en de arbeidsmarkt, ook vanwege inflatie, energieprijzen en huurtarieven. Tegelijkertijd zijn er ook bedrijven die hier slim mee omgaan en andere keuzes maken. Om ook deze bedrijven een podium te geven, werd de Nationale Ondernemersprijs bedacht. Een event waar de juiste aandacht uitgaat naar het bedrijf, de markt en de branche. En waar ondernemers de kans krijgen om hun verhaal te vertellen. Een toonaangevende prijs, die in potentie flink kan groeien. Voor Van den Ham en zijn collega van ADR, hoofdredacteur Paul van den Bosch, waren de doelstellingen voor de eerste uitreiking daarom al snel duidelijk: een event met allure, maar wél in een informele setting.