Hoewel Fjuze een bewezen trackrecord heeft van evenementen die barsten van beleving, was het voor het bureau ook ‘best een beetje spannend’ om voor de grote softwareontwikkelaar aan de slag te gaan. Zo vertelt Klaas Rohde eigenaar van Fjuze: ‘Microsoft had ons al gespot bij eerdere evenementen die we voor KPN en Defensie organiseerden. Wat hen vooral trok, was het vertellen van een inhoudelijke boodschap, op een impactvolle manier. Maar als verwachtingen zo hoog zijn, moet je het ook waarmaken. En zeker voor een eerste keer is dat best een beetje spannend.’
Beleving en innovatie bij Jaarbeurs: Microsoft Envision oversteeg alles
Een zakelijk evenement organiseren draait allang niet meer om een presentatie of een standaard workshop. Het gaat om beleving. Om mensen te inspireren. Hen kippenvel te geven. En Fjuze weet precies aan welke touwtjes je daarvoor moet trekken. Afgelopen juni organiseerden ze in opdracht van Microsoft bij Koninklijke Jaarbeurs een event over de toekomst van AI in Nederland. Een terugblik.
Open voor mogelijkheden
Het moest een evenement worden waar menig C-level executives, zakelijke beslissers en innovators uit diverse sectoren nog lang over na zouden praten. En laat dat nou precies zijn waar Fjuze in uitblinkt. Om dat te bereiken, koos Rohde specifiek voor Jaarbeurs als locatie: ‘De hoofdreden waarom we het hier wilden organiseren, is de vrijheid die Jaarbeurs biedt. Je krijgt als het ware een vrij blad waarop je kunt schetsen. Voor een event zoals dit wil je niet vastzitten aan standaardoplossingen. Je wil creëren. En dat kan bij Jaarbeurs. De ruimtes zijn flexibel, en je kunt echt iets unieks neerzetten zonder beperkende muren om je heen. Dat geeft ons de mogelijkheid om een evenement te organiseren zoals wij dat willen. Dat kan echt niet bij elke locatie.’
Ook prijst Rohde de samenwerking met het team: ‘De mensen van Jaarbeurs, zoals Jannemarije, denken echt met ons mee. Die flexibiliteit en het vertrouwen dat zij ons geven, is voor ons enorm belangrijk.’
Innovatie op niveau
Het evenement zelf was een showcase van innovatie, met als hoofdthema Artificial Intelligence (AI). Fjuze gebruikte AI niet alleen als onderwerp, het werd juist ingezet als middel om de beleving te versterken. Van AI-gegenereerde karakters, voice-overs en muziek tot een deels door AI gecreëerde openings experience. ‘Het was practice what you preach,’ zegt Rohde. ‘Wat Microsoft vertelde over AI, brachten we ook meteen in de praktijk.’
Deze mix van technologie, inhoud en creativiteit zorgde voor een unieke ervaring. Een ervaring waar elk detail, van keynote tot breakout-sessies, op hoog niveau werd uitgevoerd. Rohde: ‘De opening experience bijvoorbeeld; hier kregen de bezoekers een beleving van acht minuten die hen echt omverblies. Hier kwam de missie en visie van Microsoft door middel van licht, laser, audio en video tot leven, waardoor de inhoud echt intens bij de bezoekers binnenkwam. En na de experience ging het videoscherm letterlijk open en kwam je in de volgende ruimte terecht. Je kwam in de “Nederlandse samenleving’ waar AI in het dagelijks leven wordt toegepast. Je zag de verbazing.’
Samen voor het mooiste resultaat
Volgens Rohde was een belangrijk aspect van het succes de wederzijdse inzet van zowel Fjuze als Jaarbeurs om er samen voor te gaan. ‘Ik denk dat het voor Jaarbeurs ook niet zomaar één van de honderden evenementen is die ze doen. Iedereen wilde een tandje bijzetten en voelde dat het iets speciaals was.’
Op naar volgend jaar
De harde inzet van alle partijen werkte: Microsoft heeft besloten om het volgend jaar nog een keer te organiseren. Sterker nog, het wordt een evenement van twee dagen. Rohde: ‘Dit was zo cool, events van Microsoft in Amerika worden niet eens zo showmatig en showinhoudelijk aangepakt als hier in Nederland. We hebben echt buiten de lijntjes gekleurd en een unieke beleving neergezet. De reacties waren zó goed. Zelfs de CEO van Microsoft Nederland, Anke van den Ouden, kreeg tranen in haar ogen toen ze later op de dag weer vertelde over de openingsshow. We hebben mensen echt weggeblazen.’
Interessant om te weten
- Aantal bezoekers/deelnemers: 1000
- Bezoekers/deelnemers zijn C-level executives, zakelijke beslissers en innovators uit het bedrijfsleven
- Gebruikte locatie: hal 12
- Doel van de bijeenkomst: CEO’s helpen een koers te bepalen met een visie op AI
- Bijzonder element om extra te benoemen: corporate event in filmische setting; iets wat je zelden tegenkomt