Je event organiseren bij Jaarbeurs is Plug & Play - jij doet je verhaal, wij regelen de rest/

10 Tips voor het organiseren van een online event

Voor een professionele uitstraling van jouw online event kies je voor een livestream vanuit een echte studio. Hiermee creëer je direct meer impact dan bij de zoveelste Zoom of Teams bijeenkomst. 

Maar hoe doe je dat? Het is ontzettend logisch dat dit vragen bij je oproept, zoals:

→ Waar moet ik rekening mee houden bij het organiseren van een online gestreamd event?

→ Hoe zorg ik ervoor dat mijn event online net zoveel impact maakt als offline?

→ Met welke technische aspecten moet je rekening houden?

 

Top 10 tips voor het organiseren van een succesvol online of hybrid evenement

  1. Bereid je goed voor. Zorg dat je de meeste energie en tijd steekt in de inhoud en vorm van je programma. Betrek vervolgens je technische partij daarbij in een vroeg stadium. Dan wordt al snel duidelijk wat er kan, wat niet en met welke kosten je te maken krijgt.
     
  2. Weet dat techniek geld kost. Denk liever aan de waarde van je event en hoe de kijker het beleeft dan te bezuinigen op een camera of lamp. Als je het doet, doe het dan goed. 
     
  3. Zorg voor stabiel bekabeld internet met voldoende bandbreedte. Wifi is door veel invloeden van buitenaf geen veilige optie.
     
  4. Hou rekening met technische zaken die niets met de kijker te maken hebben. Zoals kijkmonitoren voor sprekers of dagvoorzitter. Een aftelklok voor de presentator. Een ‘oortje’ zodat de regisseur naar de presentator kan communiceren. Voldoende ruimte voor de regie zodat die op veilige afstand van elkaar kan werken.
Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

​​​​​​5. Repeteer het hele programma. Eerst technisch, maar ook met alle betrokkenen. Je zult dingen tegenkomen die je niet had voorzien. 

6. Zorg voor een mooie achtergrond (decor) achter elk camera-shot. Maar wel met de persoon als belangrijkste onderwerp.

7. Zet een professionele dagvoorzitter of presentator in. Hij of zij kan de kijker echt ‘meenemen’ in het programma.

8. Maak bij wat uitgebreidere programma’s ook gebruik van een stagemanager/floormanager of opnameleider. Deze zorgt op aangeven van de regisseur dat alle sprekers in het programma op tijd op hun plaats zijn, een microfoon hebben, of andere dingen die belangrijk zijn.

9. Gebruik ‘teasers’ om de kijker gemotiveerd te houden (‘straks praten we nog met…, of ‘zo meteen nog een belangrijke mededeling, award uitreiking, leuke quiz, geweldige artiest’ etc.). En gebruik daarvoor ook video.

10. Gebruik video en tekst in beeld om helder te communiceren en de kijker doorlopend te informeren.

interactie online event organiseren

Bij Jaarbeurs hebben we ruime ervaring met het organiseren van online events vanuit onze vaste studio, of vanuit een van onze andere eventlocaties. We helpen je graag om jouw online event succesvol te maken, en denken met je mee van begin tot het eind zodat jij volledig ontzorgd bent. Jij doet je verhaal en wij regelen de rest.

Meer weten? Ga naar www.jaarbeurs.nl/studio of vraag hieronder de brochure aan.

 

Deze tips zijn samengesteld in samenwerking met Eventbranche.nl

Blogs

Future Green City 8
Blog

Internationaal op de kaart

In mei 2023 werd de Utrecht Congres Alliantie opgericht, een samenwerking tussen partijen waaronder de gemeente en provincie Utrecht, Utrecht Marketing, Universiteit Utrecht, Utrechtse hoteliers en Jaarbeurs. Deze alliantie bundelt krachten om internationale congressen naar de stad te trekken die aansluiten bij de positionering ‘Utrecht, Heart of Health’. Enkele voorbeelden van recente succesvolle congressen zijn het WHO European Healthy Cities Network congress en het Future Green City World Congress. In mei 2025 openen wij onze deuren voor het International Forum on Quality and Safety in Healthcare waar zorgprofessionals van over de hele wereld samenkomen.
Lees meer
Trees for All boomplantdag
Blog

Onze duurzaamheidsinitiatieven

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Een aantal van onze initiatieven lichten we hier voor je uit.  

Lees meer
Eindejaarsfeest
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn omgetoverd tot culinaire hotspots met smakelijke take-aways en verse gerechten. Ook de keukens van onze restaurants Queens en Pleyn zijn verbouwd tot state of the art keukens met de modernste apparatuur. Bezoekers kunnen nu genieten van een live-cooking experience door onze top-koks.
Lees meer
Fjuze Microsoft
Blog

Klaar voor de mooiste evenementen

We zijn klaar voor 2025 en verheugen ons op een mooi nieuw jaar! Het foodbook heeft een make-over gekregen, de nieuwe tarieven zijn bekend en de webshop is vernieuwd.
Lees meer
Parkeergarage
Blog

Parkeren en logistiek bij Jaarbeurs

Onze centrale ligging in het hart van Nederland maakt ons goed bereikbaar voor iedereen. Met de auto kun je terecht op onze diverse parkeerterreinen.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie. Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer