Online event organiseren in externe opnamestudio

7 praktische tips om echt impact te maken met het organiseren van je online event

Online events hebben de afgelopen tijd een enorme meerwaarde en populariteit gekregen, zelfs nu live events weer mogelijk zijn. Of het nu gaat om het bereiken van een groter publiek, het besparen van reiskosten of het bieden van flexibiliteit in de planning, online events hebben hun plaats veroverd in de evenementenwereld.

Ook als het gaat om het organiseren van online events, kan je goed bij Jaarbeurs terecht. We begrijpen de unieke uitdagingen en mogelijkheden die online platforms bieden en hebben onze expertise gebruikt om talloze succesvolle online events te faciliteren. 

Event- en accountmanager Bas Sterrenburg deelt in dit blogartikel 7 praktische tips om echt impact te maken met het organiseren van een online event.

Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

Tip 1: Zorg voor een boeiende en interactieve ervaring

Een van de sleutels tot het creëren van impact bij je online event is het bieden van een boeiende en interactieve ervaring voor je deelnemers. Maak gebruik van polls, enquêtes, Q&A-sessies en chatfuncties om je publiek te betrekken en hen de mogelijkheid te geven om vragen te stellen en meningen te delen.

Tip 2: Investeer in een externe studio voor professionele audio- en videokwaliteit

Een productie van hoge kwaliteit zonder kleine (technische) mankementen is van essentieel belang bij een geslaagd online event! Zorgen voor de juiste kwaliteit van je audio en video-opnames is dus onmisbaar voor een geslaagd online event. Investeer in goede apparatuur en zorg ervoor dat je een betrouwbare internetverbinding hebt.

Overweeg daarom om gebruik te maken van een externe opnamestudio voor nog betere kwaliteit en een professionele uitstraling. Naast het bieden van de juiste apparatuur en een goede internetverbinding helpt de begeleiding van een professioneel team jou ook om je goed te kunnen focussen op de inhoud. 

Tip 3: Creëer een duidelijke en overzichtelijke structuur

Een goed gestructureerd online event helpt je deelnemers om gemakkelijk te navigeren en de boodschap duidelijk te begrijpen. Zorg voor een heldere agenda en deel deze van tevoren met je publiek. Maak gebruik van duidelijke secties en overgangen om de inhoud overzichtelijk te presenteren.

interactie online event organiseren

Tip 4: Verrijk je content met visuele elementen

Om impact te maken, is het belangrijk om ook de content van je online event visueel aantrekkelijk te maken. Maak gebruik van aantrekkelijke presentaties, grafieken, afbeeldingen en video's om je boodschap te ondersteunen en je publiek geïnteresseerd te houden. 

Tip 5: Stimuleer netwerkmogelijkheden

Hoewel online events fysieke interactie niet kunnen evenaren, kun je toch netwerkmogelijkheden creëren. Stel bijvoorbeeld virtuele breakout-sessies, discussiegroepen of netwerkmomenten in, waarbij deelnemers de kans krijgen om met elkaar in contact te komen en ideeën uit te wisselen. Dit vergroot de betrokkenheid en helpt deelnemers om waardevolle contacten op te doen.

Tip 6: Maak gebruik van storytelling

Het gebruik van storytelling is een krachtige manier om impact te creëren en de aandacht van je publiek vast te houden. Vertel inspirerende verhalen, deel persoonlijke ervaringen en gebruik praktijkvoorbeelden om je boodschap levendig en relevant te maken. Dit zal je publiek emotioneel betrekken en de impact van je event vergroten.

Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

Tip 7: Plan een proefsessie en dry-run en test alles voorafgaand aan het event

Een goede voorbereiding is essentieel om een vlekkeloos online event te garanderen. Plan een proefsessie én een dry-run met het hele team, waarbij je het hele programma en ieders taken bespreekt en alle technische aspecten en interactieve functies test. Controleer de audio, video, chatfuncties en andere relevante tools om er zeker van te zijn dat alles werkt zoals verwacht. Zo weet iedereen bij de live opname precies wat ze moeten doen, voor een naadloze ervaring van je online deelnemers. Daarnaast zorgt het vermijden van technische problemen ervoor dat de impact van je event wordt vergroot en frustratie bij deelnemers wordt voorkomen.

 

Met deze 7 praktische tips kun je echt impact maken met het organiseren van een online event.

Het creëren van een boeiende en interactieve ervaring, investeren in professionele audio- en videokwaliteit, het structureren van je content, het verrijken met visuele elementen, het stimuleren van netwerkmogelijkheden, het gebruik van storytelling en een goede voorbereiding zijn sleutelfactoren voor succes.

Vergeet niet om gebruik te maken van een externe studio om je audio en video naar een hoger niveau te tillen. Door deze tips toe te passen, kun je je online event transformeren en een blijvende impact achterlaten bij je publiek.


 

Je event organiseren bij Jaarbeurs is Plug & Play - jij doet je verhaal, wij regelen de rest/
Bas Sterrenburg

Ben je op zoek naar een hoogwaardige opnamestudio voor het produceren van online events van topkwaliteit?

Laat mij je verder helpen! Bij Jaarbeurs hebben we de perfecte oplossing voor jou. Onze opnamestudio is speciaal ontworpen om jouw online event naar een hoger niveau te tillen, met state-of-the-art faciliteiten en technologie.

Met professionele audio- en videokwaliteit, geavanceerde technologie en ons team van experts staan we klaar om je te helpen impact te maken en je online event naar een hoger niveau te tillen.

Blogs

Future Green City 8
Blog

Internationaal op de kaart

In mei 2023 werd de Utrecht Congres Alliantie opgericht, een samenwerking tussen partijen waaronder de gemeente en provincie Utrecht, Utrecht Marketing, Universiteit Utrecht, Utrechtse hoteliers en Jaarbeurs. Deze alliantie bundelt krachten om internationale congressen naar de stad te trekken die aansluiten bij de positionering ‘Utrecht, Heart of Health’. Enkele voorbeelden van recente succesvolle congressen zijn het WHO European Healthy Cities Network congress en het Future Green City World Congress. In mei 2025 openen wij onze deuren voor het International Forum on Quality and Safety in Healthcare waar zorgprofessionals van over de hele wereld samenkomen.
Lees meer
Trees for All boomplantdag
Blog

Onze duurzaamheidsinitiatieven

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Een aantal van onze initiatieven lichten we hier voor je uit.  

Lees meer
Eindejaarsfeest
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn omgetoverd tot culinaire hotspots met smakelijke take-aways en verse gerechten. Ook de keukens van onze restaurants Queens en Pleyn zijn verbouwd tot state of the art keukens met de modernste apparatuur. Bezoekers kunnen nu genieten van een live-cooking experience door onze top-koks.
Lees meer
Fjuze Microsoft
Blog

Klaar voor de mooiste evenementen

We zijn klaar voor 2025 en verheugen ons op een mooi nieuw jaar! Het foodbook heeft een make-over gekregen, de nieuwe tarieven zijn bekend en de webshop is vernieuwd.
Lees meer
Parkeergarage
Blog

Parkeren en logistiek bij Jaarbeurs

Onze centrale ligging in het hart van Nederland maakt ons goed bereikbaar voor iedereen. Met de auto kun je terecht op onze diverse parkeerterreinen.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie. Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer