jaarbeurs studio

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Een goede presentatie of workshop geven op een Live event of beurs is al een vak apart. Wie een sessie presenteert op een hybride of online event heeft ook nog een online publiek dat van achter een scherm geboeid moet blijven. Hoe behoud je de aandacht en zorg je voor voldoende engagement?

De specialisten van Jaarbeurs hebben ruime ervaring met het organiseren van online en hybride evenementen van groot naar klein, en geven je graag wat tips om echt impact te maken met je online event:

Bereid je goed voor

Overleg vooraf aan je online event met de organisatie of locatiehouder goed over de technologische mogelijkheden die geboden worden. Met hoeveel camera’s wordt gefilmd? Hoe staat de belichting ingesteld? Op welke manier kom jij in beeld en hoe zal de online kijker jouw presentatie zien? Zorg er daarna op de locatie voor dat alles goed wordt getest: staan eventuele video’s of slides klaar, doet de chatmogelijkheid het, hoe is de kwaliteit van het beeld?

Link het offline en online publiek met elkaar

Vaak zijn de collega’s of sprekers die een presentatie geven vooral gewend om voor een echt publiek te staan en zo de stemming aan te voelen en contact te maken. Op afstand werkt dit anders. Bespreek daarom hoe het online publiek ook bij de presentatie betrokken kan worden, bijvoorbeeld door ook hen welkom te heten in de introductie. Daarnaast kan het fijn zijn om een moderator alle online interactie via de chat, polls of sociale media te monitoren en deze interactie ook echt aandacht te geven tijdens je programma door bijvoorbeeld vragen te beantwoorden die online gesteld zijn of leuke tweets voor te lezen die met jullie hashtag gedeeld zijn.

Online publiek

Hou je aan het programma

Online bezoekers zijn vaak geïnteresseerd in specifieke sessies en loggen daarom speciaal op een bepaald tijdstip daarvoor in. Als het programma uitloopt dan loop je het risico dat ze voortijds weer uitloggen. Zorg daarom voor een stipte starttijd en beperk de eventuele uitloop. Korte en krachtige presentaties werken bovendien het beste; zowel online als offline. Het grote succes van TED talks - die niet langer duren dan twintig minuten – bewijst dit maar weer.

Entertainment in de pauze

Wanneer de live bezoekers in de koffiepauze met elkaar praten, wil je niet dat je online kijkers naar een zwart scherm of lege stoel moeten kijken. Zorg daarom voor een stream van wat er op de beurs gebeurt of laat bijvoorbeeld interessante interviews of video’s zien.

Hulp nodig met jouw online evenement?

De specialisten van Jaarbeurs hebben ruim een eeuw ervaring met het organiseren van evenementen en congressen. En ook voor hen was het even schakelen naar de juiste methodes om online net zoveel impact te hebben als met offline evenementen. Maar, met een positieve instelling en focus op datgene wat wel (weer) kan, hebben ze de smaak inmiddels goed te pakken, een permanente studio gebouwd voor online evenementen waar al door diverse bedrijven goed gebruik van is gemaakt. En met succes!

Wil je jouw evenement ook volledig of deels online organiseren vanuit een professionele studio, en met de juiste ondersteuning? Jaarbeurs denkt graag met je mee! 

Blogs

Future Green City 8
Blog

Internationaal op de kaart

In mei 2023 werd de Utrecht Congres Alliantie opgericht, een samenwerking tussen partijen waaronder de gemeente en provincie Utrecht, Utrecht Marketing, Universiteit Utrecht, Utrechtse hoteliers en Jaarbeurs. Deze alliantie bundelt krachten om internationale congressen naar de stad te trekken die aansluiten bij de positionering ‘Utrecht, Heart of Health’. Enkele voorbeelden van recente succesvolle congressen zijn het WHO European Healthy Cities Network congress en het Future Green City World Congress. In mei 2025 openen wij onze deuren voor het International Forum on Quality and Safety in Healthcare waar zorgprofessionals van over de hele wereld samenkomen.
Lees meer
Trees for All boomplantdag
Blog

Onze duurzaamheidsinitiatieven

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Een aantal van onze initiatieven lichten we hier voor je uit.  

Lees meer
Eindejaarsfeest
Blog

Culinaire creaties in nieuwe keukens

De Moments-punten in onze beurshallen zijn omgetoverd tot culinaire hotspots met smakelijke take-aways en verse gerechten. Ook de keukens van onze restaurants Queens en Pleyn zijn verbouwd tot state of the art keukens met de modernste apparatuur. Bezoekers kunnen nu genieten van een live-cooking experience door onze top-koks.
Lees meer
Fjuze Microsoft
Blog

Klaar voor de mooiste evenementen

We zijn klaar voor 2025 en verheugen ons op een mooi nieuw jaar! Het foodbook heeft een make-over gekregen, de nieuwe tarieven zijn bekend en de webshop is vernieuwd.
Lees meer
Parkeergarage
Blog

Parkeren en logistiek bij Jaarbeurs

Onze centrale ligging in het hart van Nederland maakt ons goed bereikbaar voor iedereen. Met de auto kun je terecht op onze diverse parkeerterreinen.

Lees meer
Bouwbeurs duurzaamheid 2
Blog

Duurzame inspiratie voor een betere wereld

Duurzaamheid staat bij ons hoog op de agenda. Onze ambitie is om in 2030 de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. Elke dag nemen wij daarom beslissingen die impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een duurzaam horecabeleid, het aanjagen en versnellen van duurzaamheid in de markten waarin we actief zijn en het verbeteren van diversiteit en inclusie. Ook was Jaarbeurs in 2024 finalist bij de internationale UFI Sustainable Development Award. 
Lees meer